SOSYAL MEDYA NEDİR? NEDEN ÖNEMLİDİR?
İnsan doğası gereği sosyal bir
varlıktır. Hiçbir işi kendi başına yapmamıştır. Zaten kendi başına yapılan iş,
iş değildir. Çünkü insan yardıma, dayanışmaya, güvene, ilişki kurmaya vb. muhtaçtır. Bu
muhtaçlığı veya ihtiyacı sosyalleşerek kurmak zorundadır. Teknolojinin
gelişmesine paralel olarak internette gelişti. Bu gelişmeyle günlük hal ve
hareketlerimizi ister istemez internete aktarmaya başladık. Nasıl ki günlük
hayatımızda muhatap olduğumuz kişiden geri bildirimli, (eleştiri, yorum, övgü
vb.) yani çift taraflı iletişim kuruyorsak internette de bu iletişimi doğamız
gereği arzuladık. Sonuç olarak “Sosyal Medya” kavramı gelişmeye başladı. Sosyal kelimesi terim olarak; toplumlumla
ilgili, toplumsal içtimai anlamına gelir. Medya kelimesi manası; iletişim
ortamları veya araçlarıdır. Son olarak mecra ise iletişimin gidiş yolundan
birisidir. Örneğin facebook tek başına bir mecra iken, Instagram, Facebook, Twitter,
Linkedin, Tiktok vb. uygulamaların hepsini kapsayan kavramın karşılığını medya
kelimesi almaktadır. Tanımlardan
anlaşılacağı üzere; online tabanlı olarak kullanıcıların içerik ürettiği,
yayınladığı, paylaştığı, bilgi alışverişi yaptığı ve eğlence işlevini yerine
getirdiği ağa sosyal medya denir.
Günlük hayatımızda yaptığımız;
alışveriş, haber takip etme, eğlenme, sohbet etme, eğitim vb. gibi
davranışlarımızı hızlı bir şekilde gelenekselden alıp dijitale taşıyoruz. Bu
taşınmada en büyük rolü internet tabanlı sosyal ağlar (sosyal medya) taşıyor.
Günlük hayatta kategorilere ayırdığımız farklı hal ve hareketler olduğu gibi
sosyal meydanında farklı amaçta kullanılan alanları vardır. Bu yüzden en büyük
hatamız, her internet tabanlı uygulamaya sosyal medya dememizdir. Bir uygulamanın
sosyal medya olabilmesi için 3 temel niteliğe sahip olması gerekir. Bunlar:
Etkileşimlilik, paylaşımlılık ve katılımcılıktır.
-Etkileşimlilik
Sosyal medyanın temel amacından
biri, etkileşimi sağlamasıdır. Etkileşimi iyi sağlayabilmek için iletişim
yönümüzün güçlü olması gerekir. Hem kişisel hem de kurumsal iletişim de
gönderdiğimiz mesajın açık ve anlaşılır olması etkileşimi artıracaktır. Sosyal
medyada iyi bir etkileşim için sağlam fikir düşünülmesi, fikrin üstünde
analizler yapılması gerekmektedir. Sonra hangi sosyal medya platformunda etkin
olacağımızın belirlenmesi gerekir.
-Paylaşımlılık
Adından da anlaşılacağı üzere,
sosyal medyanın temelini oluşturan yapılardan biri de paylaşmaktır. Beğendiğimiz
ve ürettiğimiz fikir, yazı, görsel vb. içerikleri başkaları ile paylaşarak etkileşimi sağlayacak ve çift yönlü iletişim ortamı oluşturacaktır.
Sosyal medyanın son kilit taşı
olan katılımcılık, kullanıcıların etkileşimi sağladığı ve paylaşımı yaptığı
içeriklerden; yorum, beğeni, dislike gibi farklı aktivasyonlar göstererek
sosyal medyada katılımı sağlamaktadır.
SOSYAL MEDYA NEDEN ÖNEMLİDİR?
2020’de covid-19 salgını
başladığında, bu sorunun cevabını hem kişisel hem de kurumsal firmalar olarak
öğrendik. Birçok sosyal alışkanlığımızı bir anda bırakıp evlere kapandık. Bu
kapanış ve kısıtlamada en büyük kurtarıcımız internet oldu. Alışverişten
eğitime, eğlenceden yardımlaşmaya, her alışkanlığımızı internete taşıdık.
Bir çoğumuzun sosyal medya
varlığımız veriler ile aşikâr.
Zira 2020 verilerine göre Türkiye nüfusunun
%64’ ü yani 54 milyonu sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanmaktadır. Bu da
sosyal medyanın neden önemli olduğunun sayısal verisi. Peki sözel verisi nedir?
Kullanıcılar sosyal medya da etkileşim, paylaşım ve katılımcılık sağlamaktadır
demiştik. Özelikle genç jenerasyon sosyal medyayı daha aktif kullandığından
bilgi eksikliklerini, gündem takiplerini ve birçok şeyi buradan takip
etmektedir. Fenomenlere, ürünlere buradan ulaşıp iletişim kurma, inceleme
olasılıkları yüksek. Yine gençlerin yeni trendleri buradan takip ettikleri ve
trendlere katıldıkları görülüyor. Bu katılım zaman ve mekân kavramını da
ortadan kaldırıyor. Aynı zamanda her mecrayı hızlı keşfediyor ve hızlı içerik
üretiyor.
Reklamlar ve sosyal medya
Kişiler ve kurumlar sosyal
medyadaki etkileşimi fark ettiler ki özellikle geleneksel reklamdan kopup
dijital reklama yöneldiler. Fakat sosyal medyanın Algoritmalarla hareket
ettiklerini unutuyoruz. Reklam sadece
satış sağlamak için yapılmaz. Reklam imaj oluşturmak için yapılır.
Sosyal medyada imajı oluşmamış bir kişi ve/veya işletme reklam çıktığı zaman
zadece sosyal medyayı kirletir. Hedef kitlesine de ulaşamaz. Bunun önüne
geçebilmek için analiz, planlama gibi adımları sabırla takip etmek gerekir.
Yani profesyonel sosyal medya uzmanlarının sözünü dinlememiz lazım. Bu konuda BrandingTürkiye’yi takip edebilirsiniz. Yine bende bu konuda destek verebilirim. 😊
“Sosyal Medya İnsanı Rezil de Eder
Vezir de”
Sosyal medyada her an her şey
olabilir. Yani konu/gündem kıtlığı yoktur. Günümüzün dili sosyal medyadır. Kişiler
her an sosyal medya içerisine istemli veya istemsiz girebilir. Örneğin Paris
Saint Germain- Başakşehir maçının 4. Hakeminin ırkçı üslubu, gece yarısında
hakemin itibarını alaşağı olmasına neden olmuştur. Bunun gibi nice örnek
vardır. İnsanlar ve markalar sosyal medyayı kullanırken kendilerini
güncellemeli, karşısında makine değil de insan ile muhatap olduğunun farkında
olarak hareket etmelilerdir. Yoksa toparlayamayacakları rezillikler
yapabilirler.
Ticaret alanında da sosyal
medyada da karşılaştırmalar yapılmakta; hedef kitlemizi net bir şekilde
görebilmekteyiz. Ürünlerin ve hizmetlerin kaliteliği kullanıcıların dikkatinden
kaçmadığı için hedef kitlenin tercihleri ve dikkatleri alternatiflere
çevrilmektedir.
Tüm verilerden hareketle sosyal
medyanın toplumda var olan sosyal sermayeyi ortaya çıkarmada ve ortaya çıkan bu
enerjinin efektif bir biçimde kullanılmasında en etkili yollardan biri olduğunu
söyleyebiliriz. Sosyal ağlarda kartopu etkisine benzer bir biçimde büyüyen ve
gelişen toplumsal güç aynı zamanda, yanında sosyal sermayenin de oluşuvermesini
sağlamaktadır. Bu büyük enerjinin doğru kullanımı bireylerin daha bilinçli bir
internet kullanıcısı olmalarıyla mümkündür. İletişimde ve marka tanıtımlarında
kullanımı, bireylerin ürünler hakkında daha gerçekçi ve objektif yorum
yapmalarıyla sağlıklı bir yapıya kavuşacaktır. Bireyler, Facebook, Twitter ve
Youtube'un sadece gündelik ve bireysel amaçlı kullanımlar için olduğunu
düşünmemelidirler. Bu mecralar, bireylerin burada varım mesajı vermek için
kullandıkları bir alan olmaktan çok daha fazlasını içermelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder